Van uit Douwe Egberts kregen wij via ontwerpstudio OIL in 2015 de vraag of er een originele afwerking kon worden verzonnen voor de vloer, wanden, plafonds en meubels in het Douwe Egberts Experience Center in Nieuwegein.
Na enige testen te hebben gedaan is speciaal voor dit project een Beton Ciré variant gemaakt van de koffie drab van Douwe Egberts koffie, zorgvuldig verzameld in hun eigen koffie shops.
De foto’s hieronder geven een indruk van het werk.
Het vakblad Mebest heeft in 2016 ongeveer een jaar na uitvoering van dit project een artikel gewijd aan dit project en een interview afgenomen bij Douwe Egberts.
Bron: Mebest nr 1 uit2016
Vloeren, wanden en plafond afwerken van een plek waar noviteiten worden gepresenteerd? Natuurlijk doe je dat met een product dat nog nooit eerder is toegepast. Speciaal voor de Innovation Corner van JACOBS DOUWE EGBERTS (JDE) Nederland maakte Boncreations een beton cire met koffie.
Mooi egaal koffiekleurtje
Aangezien Jeroen van Dinteren en Ben Hameetman hun Boncreat zelf hebben ontwikkeld, hebben ze een goed inzicht in wat ze er wel en niet mee kunnen doen. Omdat het gedroogde koffieresidu wat grof was, maakten ze de pasta iets vloeibaarder. Het was eigenlijk de enige aanpassing van het recept. Er werd nog even gespeeld met idee om de beton cire te kleuren met alleen koffie, maar dat zou niet goed uitpakken. “Je krijgt dan geen mooi egaal beeld”, zegt Jeroen van Dinteren. “Daarom hebben we gewoon met een van onze kleurstoffen gewerkt, dan heb je de kleur helemaal onder controle.”
Net zo robuust
Invloed op de hardheid van de afwerking heeft het koffieresidu niet, volgens Jeroen van Dinteren. “Wel is de structuur wat veranderd; die is wat vezeliger geworden.” Dat is meer iets wat je ziet dan wat je voelt, want de koffie-beton cire is geseald met een coating. Die geeft de afwerking zijn krasvastheid en vlekwerendheid, en hij maakt de oppervlakken makkelijker schoon te houden.
Variaties voor een klein oppervlak
Hoewel het om niet meer dan 100 m2 beton cire ging, kreeg Boncreations met vier verschillende ondergronden te maken bij het aanbrengen van het materiaal. Het plafond en de achterwand waren met gipsplaten gemaakt. Van der Kruit Stukadoors uit Rotterdam maakte daar een vlakke en stabiele ondergrond van. De vloer bestond uit twee delen. Er was een houten vlonder waar Boncreations een wapeningsgaas en een houtegaline met losse vezeltjes voor extra wapening op aanbracht. Het lager gelegen gedeelte was van beton, en stabiel genoeg.
Gaas en lijm voor stevige verbindingen
Dan waren er nog drie meubels waarin stroom- en multimediavoorzieningen voor de presentatie van de noviteiten zijn weggewerkt. Op aanraden van Boncreations zijn die gemaakt van watervast MDF. “Kwetsbare punten bij meubels zijn de verbindingen”, zegt Ben Hameetman. “Heb je plaatmateriaal dat werkt, dan krijg je spanning op de naden. Is de lijm niet goed, dan komt hij daar los. Daarom hebben we de meubelmaker wat richtlijnen gegeven om ze zo stabiel mogelijk te maken.” Voor de zekerheid heeft Boncreations de verbindingen ook nog gegaasd.
Vooral goed voorbereiden
De Boncreat is in twee lagen aangebracht, elk een kleine millimeter dik. Door het koffiereisidu had één laag ook al een goed effect qua structuur gegeven, maar de gewenste eindkwaliteit vraagt om een tweede laag. “Een eerste laag bevat toch altijd wat gaatjes, en die vul je op met nog een laag”, zegt Jeroen van Dinteren. De oppervlakken zijn tenslotte nog gelakt. “Twee laklagen is gebruikelijk, maar door de toevoeging van het koffieresidu was de structuur wat grover. Daarom hebben we drie lagen aangebracht.” Alles bij elkaar is Boncreations een week bezig geweest. Vooral de voorbereidingen kostten veel tijd. “Je bent net zo lang bezig met het ingazen van één hoek van zo’n meubel als met het smeren van 10 m2 vloer!”, zegt Ben Hameetman.
Wie niet waagt…
Bas Keukens van JDE Nederland is erg enthousiast over het resultaat. “We hebben deze Innovation Corner nu ruim een jaar. Het is een van de meest gebruikte hoekjes van het Experience Center en het ziet er nog prima uit. Dat was vooraf een beetje onze zorg, hoe de vloer zich zou houden onder al die bezoekers die erover zouden lopen, al die karren die er overheen zouden rijden. Het is toch anders dan de gebruikelijke betonvloer en er waren nog niet zo heel veel van dit soort vloeren aangebracht. Je kunt dus zeggen dat het een klein beetje een gok was. Maar daar houd ik wel van. Het hoort ook wel een beetje bij marketing vind ik; je verzint iets en soms is het een succes, soms niet. Dit is goed gelukt. Een vloer met koffie erin; het is een krachtig, goed verhaal waar we leuke reacties op krijgen.“
Vloer met diepgang
Ook Paul Pennock van Oil is tevreden over de afwerking van de Innovation Corner. “Je ziet in eerste instantie niet dat die koffie erin zit, maar als jje hoort dat dat zo is, dan gaat het leven, dan ga je er met andere ogen naar kijken.” Dat is precies zoals hij het graag heeft. “Een ontwerp moet een verhaal in zich hebben. Iets kiezen alleen omdat het mooi is, is wat mager. Je moet dieper graven, dán stuit je op de waarde van dingen.”
JDE Experience & Shopper Innovation Center
Opdrachtgever: JACOBS DOUWE EGBERTS Nederland, Utrecht
Ontwerp: Oil, Amsterdam
Leverancier en uitvoering beton cire: Boncreations, Zwijndrecht
Dit artikel is ook gepubliceerd in Mebest nr. 1 van 2016