In 2015 kregen wij via designer OIL de vraag vanuit Douwe Egberts om een bijzonder product te maken. In Vakblad Mebest is 1 jaar later een artikel gewijd aan dit leuke project
Vloeren, wanden en plafond afwerken van een plek waar noviteiten worden gepresenteerd? Natuurlijk doe je dat met een product dat nog nooit eerder is toegepast. Speciaal voor de Innovation Corner van JACOBS DOUWE EGBERTS (JDE) Nederland maakte Boncreations een beton cire met koffie.
Eeuwenoud maar springlevend
Geen mens in Nederland die nog nooit van Douwe Egberts koffie heeft gehoord. Jacobs Douwe Egberts heet het bedrijf tegenwoordig, maar ondanks de andere naam is het nog steeds het grootste koffiebedrijf van ons land. Door de samenvoeging met Mondelez International is Jacobs Douwe Egberts zelfs het grootste pure-play koffiebedrijf ter wereld. Dat is bepaald niet gek voor een bedrijf dat in 1753 in Joure startte als een kruidenierswinkeltje.
Dat winkeltje is er nog steeds en je kunt er nog koffie en thee kopen, maar het is tegenwoordig vooral museum. In Joure zit ook een thee- en koffiefabriek maar anno 2016 zit het hoofdkantoor van JDE in Amsterdam en staan er in Utrecht nog een kantoor en een koffiebranderij.
Koffie en thee moet je beleven
Op de locatie in Utrecht zijn ook speciale faciliteiten voor zakelijke klanten. Er is een retail-ruimte, waar JDE een inspirerende omgeving biedt die qua design, inhoud en inrichting retailers helpt met het vormgeven van het koffie-schap op de winkelvloer.
Een ander deel is bestemd voor de buitenshuismarkt. Dat zijn ondermeer bedrijven die koffie en thee op de werkplek verzorgen voor hun medewerkers en klanten, maar ook horeca-zaken. “Die bedrijven ontvangen we hier voor een passend advies en de lekkerste koffie en thee”, zegt Bas Keukens. Hij is manager van het Experience & Shopper Innovation Center. “Al onze automaten staan werkend opgesteld en al onze koffiemelanges zijn hier te proeven. Met het Experience Center bieden we de prospects en klanten van JDE een bijzondere ervaring, het beleven van koffie en thee. Ze kunnen hier van kop tot boon meemaken hoe het productieproces verloopt; van melangeren, branden, malen tot aan het zetten. Vandaar dat we het geen Business Center hebben genoemd maar Experience Center.”
Noviteitenpodium
Een apart onderdeel van het Experience Center is de Innovation Corner. Dat is een ruimte waar Jacobs Douwe Egberts nieuwe producten presenteert. Hij ligt pal naast de ingang van het Experience Center, zodat iedereen die binnenkomt die nieuwe introducties nauwelijks kan missen. Ontwerper Oil bedacht het concept waarmee ook dát podium de belevingswereld van koffie en thee uitdraagt. Als onderdeel daarvan zijn de vloeren, de achterwand en het plafond op een specifieke manier afgewerkt. “We wilden dat het liefst met één materiaal doen en we wilden niet alles hoeven slopen en weghalen,” blikt Paul Pennock van Oil terug. “Daarom zochten we iets dat over de verschillende ondergronden kon die we hier hadden. Zo kwamen we bij beton cire terecht.”
Verrassend plan
Oil had al eerder met Boncreations gewerkt, de producent van Boncreat. De ontwerpers uit Amsterdam wisten dat het bedrijf open stond voor experimenten met hun beton cire. Ook dat sloot goed aan bij de plannen. “We wilden namelijk een afwerking met een bepaalde mate van exclusiviteit, die er ánders uitzag”, aldus Paul Pennock. Hij werd op zijn wenken bediend. Boncreations stelde voor om koffie te verwerken in de afwerking. Het plan sloeg aan, en niet alleen bij de ontwerper. “Wat is er nou leuker dan tegen je klanten zeggen dat ze over je koffie lopen?”, zegt Bas Keukens.
Geheel naar eigen recept
Aan koffie geen gebrek bij JDE; de automaten in het Experience Center leveren elke dag een flinke lading residu op, en met dat restproduct sloeg Boncreations aan het experimenteren.
Het maken van een ’koffie-beton cire’ was bijna een logische vervolgstap in het traject dat het bedrijf uit Zwijndrecht een jaar of vijf geleden was gestart. “We zijn toen begonnen met het ontwikkelen van onze eigen beton cire”, zegt Ben Hameetman. Samen met Jeroen van Dinteren is hij oprichter/eigenaar van Boncreations. “We wilden iets anders maken dan de bekende beton cire’s. Die moet je mengen en mixen en aanmaken met water en dat maakt ze scheurgevoelig. In Frankrijk, waar het product vandaan komt, is dat geen probleem; daar vinden ze cement geen cement als er geen scheuren in zitten. In Nederland kijken we daar anders naar. Daarom hebben we een product ontwikkeld op basis van rubbers en harsen. Het is flexibel, krimpt niet en heeft dus ook geen last van krimpscheuren. Wat we ook hebben gedaan is een van de standaardmineralen van beton cire vervangen omdat bleek dat het een kankerverwekkende fijnstof kan afgeven. Als je het niet schuurt dan is er niets aan de hand, maar voor alle zekerheid hebben we het vervangen door een silicosevrij alternatief.”
Kant-en-klaar
Een jaar of twee experimenteren leverde Boncreat op, een pasteuze beton cire. “Dat is een belangrijk verschil met gebruikelijke beton cire’s’, zegt Jeroen van Dinteren. “De meeste zijn mengproducten; je moet ze als verwerker zelf samenstellen uit poeders, kleurstoffen en water. Dat is ingewikkeld en hoe ingewikkelder een product, hoe meer er fout mee kan gaan. Daarom hebben wij hebben er een kant-en-klaar product van gemaakt.\”